Max Payne

Max Payne este un Third-person Shooter produs de 3D Realms si publicat de Gathering of Developers in iulie 2001. Este primul joc video care a introdus “bullet time” in gameplay, acel slow-motion din Matrix lucru care iti permite sa te feresti de gloantele care vin spre tine cu incetinitorul. Jocul este redat in stil de film noir scenele dintre niveluri fiind de fapt poze desenate narate de protagonist.

Initial ai un pistol de 9 mm dar pe parcursul jocului gasesti pusti, mitraliere, snipere, tot felul de grenade si arme albe. Obiectivele iti sunt dezvaluite de monologul interior al lui Max, in care acesta spune care ar trebui sa fie urmatorul pas. Prima parte a jocului se bazeaza pe impuscat in stanga si dreapta si folosirea excesiva a “bulet time-ului” si abia in a doua parte a jocului incep sa apara si cateva puzzle-uri.[singlepic id=272 w=280 h=240 float=right]

AI-ul inamicilor este destul de limitat, avand toate comenzile pre-scrise dar se feresc se dau inapoi, arunca grenade si par destul de “inteligenti”. Niveluri de dificultate mai mare sunt Dead on Arrival unde ai voie doar la 7 salvari sau New York minute unde ai un timp limita in care trebuie sa termini nivelul. Pe modul de dificultate cel mai greu, jocul este cu adevarat greu, Max fiind extrem de fragil, si poate muri dupa 5 gloante de pistol, 3 gloante de mitraliera sau doar un foc de shotgun bine plasat.

Bullet-time, slow motion-ul folosit in Max Payne este ingredientul care a oferit jocului succesul de care a avut parte. Cand este activat incetineste timpul atat de mult incat vezi glontul cu ochiul liber si te poti ferii de el, cu toate ca si miscarile tale sunt incetinite. Acest lucru ofera posibilitatea lui Max de a avea miscari speciale cum ar fi sa se fereasca de gloante dar sa si traga in acels timp. Ocazional cand ultimul membru al unui grup de inamici este mort camera sa muta pe el si arata in slow-motion cum este pus la pamant.

Max Payne este un personaj complex, lucru demonstrat de felul lui de a vorbii. Astfel vorbeste foarte corect si normal cu alte personaje, dar cand este vorba de monolog intern atunci devine sarcastic si foloseste diferite metafore, lucru ce denota sinceritatea sa. De asemenea avand in vedere ca povestea este respusa de Max Payne, arata ca ceea ce vedem noi este din punctul lui de vedere. Max este de asemenea foarte izolat, lucru care vine ca o schimbare logica. La inceput Max era fericit, avea o familie, sotie si copil, nu dadea nici un semn suparare sau nepasare. Moartea persoanelor la care tinea insa a schimbat vederea lui Max asupra lumii si acum partea obscura si intunecata a iesit la suprafata.[singlepic id=273 w=280 h=240 float=right]

Povestea este spusa atat de frumos incat te incanta din toate punctele de vedere. Incepe prin imaginea lui Max Payne, un ofiter de politi din New York, care sta pe o cladire inalta in timp ce politia soseste cu masini si elicoptere. Atunci are un flashback de acum trei ani cand a gasit casa sparta de cativa drogati ce foloseau noul drog Valkyr si familia moarta. Dupa inmormantarea acestora este transferat la DEA.

Trei ani mai tarziu il gasim ca un agent sub acoperire in clanul Punchinello care este responsabil pentru traficul de Valkyr. B.B. o colega de la DEA, ii trimite un mesaj lui Max sa se intalneasca cu colegul si prietenul lui Alex Balder in statia de metrou Roscoe Street. Cand Max ajunge Alex este impuscat de un asasin necunoscut sia stfel singurul care stia de Max ca este sub acoperire a murit. Ca rezultat politia il suspecteaza pe Max de uciderea lui Alex si de parca nu era de ajuns si familia Punchinello afla ca este politist si il vrea mort.

Max se duce intr-o vendeta personala dupa Jack Lupino, cel care se ocupa de distributia de Valkyr pentru Punchinello. Dupa ce il omoara se intalneste cu Mona Sax, o asasina platita care il otraveste pe Max si il lasa pentru a fi gasit de mafie, care il interogheaza. Max scapa si capata acces la un transport de arme al unui traficant rus. Se foloseste de arme pentru a intra in casa familiei Punchinello, seful mafie. Max descopera ca donul este doar o papusa in piata Valkyr-ului cand este omorat de agentii lui Nicole Horne, CEO Aesir Corp. cand se intalneste cu Horne acesta ii injecteaza o doza de Valkyr lui Max lasandu-l sa zaca, moment inc are Max are un cosmar in care se invinovateste pentru moartea familiei lui.[singlepic id=274 w=320 h=240 float=left]

Se trezeste pentru a completa ultimul lui scop, si anume de a-l omora pe Horne. Afla ca Valkyr a fost rezultatul unui proiect al armatei pentru a imbunatatii soldatii, proiect care a fost intrerupt datorita rezultatelor slabe. Afla de asemenea ca sotia sa a aflat din greseala de proiect cat timp lucra la oficiul districtului Attorney, deci Horne a dat ordinul drogatilor sa o omoare.

Dupa ce paraseste bunkerul Max este sunat de B.B. si ii cere sa se intalneasca. Acolo afla ca B.B. l-a impuscat pe Alex. Urmeaza o impresionanta rafala de gloante in parcare dupa care B.B. cade la pamant. Imediat dupa primeste un telefon de la Alfred Woden care ii cere sa se intalneasca. Acesta este un membru in organizatia secreta Inner Circle. Acesta ii cere lui Max sa il omoare pe Horne si in schimb orice acuzatie asupra sa va fi ridicata. Max intra in Aesir Corp. unde se intalneste cu Mona Sax. Horne fuge catre acoperis pentru a scapa cu elicopterul dar Max reuseste sa il doboare si acesta este sfarsitul lui Horne. Max zambeste si avem scena de la inceputul jocului, politia soseste la cladirea inalta cu masini si elicoptere!

O poveste intriganta care merita spusa si in special pentru modul cum este spusa merita jucat jocul!

Rating: 4.6/5 (4 votes cast)